Det er kommet flere innlegg, både her og til vår egen FB-gruppe og direkte til oss, vedrørende hytteforeningens (manglende) engasjement med tanke på kommunen og eiendomsskatten. Vi vil gjerne knytte noen kommentarer til det som er framkommet:
• En person som meldte seg ut av foreningen så langt tilbake som mars 2021 er en av kritikerne. Vedkommende har med andre ord ikke forutsetninger for å uttale seg om hva hytteforeningen gjør og hvordan vi har arbeidet, og fortsatt arbeider, med saken. Dette er noe som stadig står på agendaen i våre møter med kommunen, fordi det er noe som opptar medlemmene. Og, som man vet, er det medlemmene vi jobber for. Det er absolutt ikke riktig at hytteforeningen sover.
• En sak har stått sentralt i kritikken av hytteforeningen, er også omtalt i Fredrikstad Blad (https://www.f-b.no/eiendomsskatten-pa-hvaler-sivilombudet-reagerer-pa-saksbehandlingsfeil-hytteeier-far-barbert-ned-taksten/s/5-59-3469109)
Kort fortalt handler den om en hytte som første ble taksert av kommunen til 5,3 millioner, men som etter klage fikk reduserte taksten med en million kroner. Kommunen sendte – feilaktig – på eget initiativ saken videre til overskattetakstnemnda for sluttbehandling, som satte taksten tilbake til 5,3 millioner. Dette har så sivilombudet reagert på, og taksten ble til slutt satt tilbake til 4,3 millioner.
Hvorvidt denne saken er et enkeltstående tilfelle eller ikke, er p.t. ikke kjent. Men generelt vet vi at det er mange som mener at skattetaksten (som er en kombinasjon av verdien av tomten kombinert med verdien av hytta) er satt for høyt, og som enten har klaget eller vil gjøre det.
Det hevdes at Hvaler Hytteforening ikke gjør nok (eller noe), og at møter og samtaler ikke fører til noe. «Her må det aksjoner til», sies det.
Hytteforeningen har støtte fra medlemmene (via årsmøtet) til å arbeide med saken om eiendomsskatten via Samarbeidsutvalget vi har med kommunen. Gjennom året har vi jevnlige møter om forhold som opptar hytteforeningens medlemmer, og en rimelig og rettferdig eiendomsskatt er en gjenganger.
Men generelt (dette er sikkert de aller fleste klar over) er det viktig å huske at
• det er kommunen som setter både takstgrunnlaget og promillesatsen (for 2024 på 2,1 ‰).
• det påligger eiendomsskattekontoret i kommunen å sørge for det administrative arbeidet.
• det generelle lovverket fra Finansdepartementet er grunnlaget for eiendomsskatten (innført i Norge i 1974).
• av de 30 største hyttekommunene i Norge er det bare syv som ikke har eiendomsskatt.
• sånn sett har verken hytteforeningen eller den enkelte hytteeier noen direkte påvirkningsnmulighet overfor komunen, som er totalt suveren i denne saken.
Hvaler Hytteforening mener samtidig at eiendomsskatten er en dårlig skatt
• fordi den ikke tar hensyn til betalingsevnen din.
• fordi den vedtas av kommunepolitikerne, og hytteeiere har ikke stemmerett ved kommunevalg.
• fordi hytteeierne allerede betaler for vann, avløp og renovasjon gjennom gebyrene.
• fordi eiendomsskatten i mange tilfeller brukes som en økonomisk buffer i dårlige tider. Hvaler kommune hadde ved utgangen av 2021 49,5 millioner kroner på disposisjonsfond. Kalkylen for 2024 er et underskudd på inntil 10 millioner kroner.
Det er en mulighet i eiendomsskatteloven å unnta hytteeierne, men det unntaket brukes nå ikke av noen kommuner. Alt dette er forhold vi naturligvis påpeker i våre møter med kommunen.