Strømbruddet torsdag 15. desember!

Etter strømbruddet torsdag i forrige uke oppfordrer Norgesnett Fredrikstad sine kunder på Hvaler om å kontrollere om de har sikringer eller utstyr som ble ødelagt. Norgesnett ber kunder som har skader utover egenandelen om å kontakte sitt forsikringsselskap, som vil ta opp dette med Norgesnett sitt forsikringsselskap. De som har skader under egenandelen skal sende sine krav direkte til Norgesnett. Kundene må legge med dokumentasjon av hva som er ødelagt i form av kvitteringer.

Gå inn på nettsiden til Norgesnett her står det utføring beskrevet hvordan du skal gå fram med hvem som dekker hva av nettselskapet og forsikringen.
Norgesnett forteller at idet strømforsyningen kom tilbake, skjedde en feil. Det var nærkontakten mellom ledningene til Hafslund Nett og Norgesnett som skapte nye problemer. Hafslund Nett fikk opplysninger om at det var spraking og gnistring ved ledningene i sundet ved Asmaløy, noe som tyder på at ledningene var borte i hverandre.

Hvis den nye kraftlinjen til Hafslund hadde vært på plass, ville ledningene ikke ha ligget på samme masterekke. Hvaler Hytteforening vil følge opp denne saken videre med tanke på hvilke konsekvenser disse strømbruddene får for den enkelte hytteeier, ikke minst med de spenningstoppene vi får som igjen får store innvirkninger på strømregningen.