Påsken 2020 – en påske som blir noe annerledes

Alle hytteelskere – over hele Norge og ikke minst vi som elsker Hvaler synes situasjonen vi nå er midt oppe i er ganske vanskelig. Men det er en ting vi kan være sikker på og det er at vi kommer tilbake til Hvaler og ting går tilbake til normalen igjen. Det eneste er at vi ikke vet når!

Påsken er en tid hvor mange åpner hytta, noen foretar båtpuss mens andre bare samles som familie og koser seg i solveggen, kanskje med appelsin og kvikklunsj. I år får vi heller mimre litt – tenke tilbake på alle de gangene vi har vært der – og vi kan planlegge fremover. Har en arbeider som skulle vært utført kan håndverkere engasjeres nå – flere venter på oppdrag og hytta er klart til du kommer ut senere i sesongen.

Vi kan ikke gjøre annet enn å følge myndighetenes pålegg, dagsturer kan tas om det er nødvendig, men helst skal vi holde oss hjemme. Ikke minst med tanke på risikoen for andre hendelser som kan belaste helsevesenet, som nå må ha fullt fokus på Covid-19 pasienter.

Mange har kontaktet oss om hvorfor vi nå må betale offentlige avgifter og eiendomsskatt nå som vi ikke får lov å bruke hytta. Vi vet alle at disse avgiftene går på forbruk og på selve eiendomsobjektet. Men la oss når ting har kommet til normalen ta en evaluering. Styret vil fortsette å være i dialog med kommune hvor slike emner selvsagt vil stå på agendaen. Vi vil også nå i etterkant få en ypperlig oversikt over hvilke økonomiske konsekvenser – les også inntekter som hyttefolket bidra med til øyriket vårt.

Vi i styret har god kontakt med flere av de største næringsdrivende, og det vil være naturlig at vi nå tar en prat rundt hvilke verdier som tilføres med hyttefolket. I 2011 utarbeidet Hytteforeningen i samarbeid med Østfold forskning en rapport over betydningen av hyttefolket. Rapporten hadde en klar konklusjon på at vi – les hyttefolket la igjen enorme verdier på Hvaler. I en slik krise som nå vil effekten av hyttefolkets bidrag ytterligere bekreftes.

Vel – styret ønsker alle en riktig god påske. Hold deg hjemme – ha gode tanker – og vi kommer tilbake til øyriket vårt – det står der og venter på oss.

Mona

leder