Avgifter & skatter

Økning i bokostnader i Hvaler, også i 2023

Huseierne har offentliggjort sin Bokostnadsindeks, som viser at 2023 kan bli et dyrt år for huseiere.
– Vi frykter for husholdningenes økonomi, sier generalsekretær Morten Andreas Meyer i Huseierne.

Sammenlignet med i fjor vil bokostnadene øke med 16%, tror Huseierne. Og det er ikke bare renteøkningen som gjør utslaget, også kommunale utgifter slår hardt ut for folk flest.
Økning i strømpriser, renter og kommunale avgifter var blant årsakene til økning i bokostnadene i 2022, og det gjentar seg i år.

I Hvaler hadde vi en økning i gjennomsnittlige, generelle bokostnader fra 2021 til 2022 på snaut 30 000 kroner (fra 142 816 til 172 079). Dette omfatter alle bokostnader, altså kommunale avgifter, renter, energi, forsikring og vedlikehold, og tar utgangspunkt i en standard enebolig på 120m². Mange hytter er mindre enn det.

Hvis vi så ser på de kommunale avgiftene (feiing, vann, avløp og renovasjon), så er det forventet en økning på ca. 750 kroner – til 15 631 kroner. Her er det vann- og avløp som utgjør den største enkeltposten.
Eiendomsskatten, som for mage er det store spøkelse, vil ikke endre seg stort i løpet av inneværende år. Men som vi vet, er kommunen i gang med en gjennomgang av skattegrunnlaget for samtlige eiendommer i Hvaler. Dette kan gi store utslag i skatten fra og med neste år. Og fortsatt ligger ikke Hvaler med sine 3,5 promille helt i topp (4 promille).

Hva den enkelte eier må betale i eiendomsskatt avhenger av det nye skattegrunnlaget samt hvilken skattesats kommunestyret vedtar. Det får vi vite 1. mars neste år.

For ordens skyld: Eiendomsskattetaksten må ikke forveksles med ligningsverdien for eiendommen. Den fastsettes av skatteetaten, og utgjør vanligvis 25% av omsetningsverdien.