KommunikasjonTransport

Nytt om Hvalerfergen

Både gode og ikke så gode nyheter for Hvalerfergen de siste ukene. La oss ta de(n) gode først:

Orfører Mona Vauger forteller til Fredrikstad Blad at det skal bli gratis å reise til Nordre og Søndre Sandø samt Herføl fra og med 16. august i år. I alle fall for fastboende.
For allerede her dukker første problem opp. Hva med hyttefolket, som utgjør flertallet på øyene, og dagturister? Dette er et uavklart spørsmål som forhåpentlig vil bli avgjort på kommunestyremøtet 9. juni.

Og – den nye fergen har betydelig større kapasitet enn dagens. Ikke minst til biler. Skal de østre øyene da fylles opp av biler som ikke vil betale dyrt for parkering på Skjærhalden, men heller fraktes gratis med fergen?

– Det kommer en sak til behandling i kommunestyret i juni. For meg er det viktig at det er rimelig å være fastboende på de østre øyene. Vi er avhengige av at noen bor på øyene for at vi skal få aktivitet der, sier Vauger til FB.

Problemer i kø

Men så: Den nye, elektriske fergen «Torine», som etter planen skal settes i drift fra og med 2024, møter skjær i sjøen mer enn 6 måneder før ordinær drift. Den nye Hvaler-fergen må nemlig ha dispensasjon for å kjøre til Lauer, noe den har søkt om. Men Sjøfartsdirektoratet har sagt absolutt nei, fordi øya ligger noen hundre meter lenger ut i havgapet enn det fartsområde fergen er godkjent for. Og hva som da skjer med folk og fe som skal ut dit vet pr. i dag ingen.

– Vi må se på alternative løsninger for Lauer. Taxibåt kan være en mulighet, men det forutsetter at den er godkjent for riktig fartsområde. Det kan hende Lauer blir uten båtforbindelse, sier Børre Johnsen i Østfold Kollektivtrafikk.

Bryggeproblemer

Og som om ikke det er nok: Pr. i dag finnes det ikke ladestrøm i Skjærhalden, og ingen vet hvordan man skal få plass til alt sammen. I tillegg er ikke bryggene på Nedgården og Herføl – og muligens Makø – dimensjonert for å ta imot den nye båten.

Sjekk alt før start!

Man kan spørre seg: Har ikke ting skjedd i litt gal rekkefølge her? Gått litt fort? Og er det helt sikkert at de ansvarlige i kommunen husket å sjekke absolutt alt før man bestilte den nye fergen?