Reguleringer/Infrastruktur

Nå skal Kråkerøybrua og Kjøkøysundbrua vedlikeholdes

Høsten 2021 skal Viken fylkeskommune foreta vedlikehold på både den gamle Kråkerøybrua og Kjøkøysund bru i Fredrikstad. Det medfører noen begrensninger og omkjøringer på veien til Kråkerøy og Hvaler fra midten av august til slutten av oktober i år.

– Både den gamle Kråkerøybrua og Kjøkøysund bru er gamle, og trenger sårt vedlikehold og reparasjoner. Derfor må vi stenge den gamle Kråkerøybrua i perioden 23. august til 22. oktober, og innføre restriksjoner for kjørende på Kjøkøysund bru i perioden 23. august til 29. oktober, sier Vibeke Larsen, Viken fylkeskommune

Kråkerøybrua:

Kråkerøybrua skal vedlikeholdes og må stenges for trafikk i ni uker (med forbehold om gunstige værforhold). Omkjøring blir via Værstebrua, og klaffene på begge bruene skal ligge nede i anleggsperioden.

– Vi skal skifte ut asfalt og membran i kjørebanen, fjerne stålklosser på bruklaffene, skifte ut overflatebehandling på fortauene og legge anti-sklibelegg (stillaser vil redusere seilingshøyden), og reparere skader på rekkverkene. Videre skal vi skifte ut anti-skli belegg på det nordøstre betongfortauet, asfaltere og veimerke hele brua og etablere fuger og fugeterskler.

– Det er viktig å merke seg at brureparasjonen også påvirker forholdene for dem som kommer med båt til Fredrikstad. Seilingshøyden under gammel bru reduseres til ca. 7 meter, og klaffene på Værstebrua vil bli liggende nede for å sikre trafikkflyt. Det betyr at det ikke vil være mulig å komme til Fredrikstad båtveien via Gressvik med annet enn småbåter, sier Vibeke Larsen.

Kjøkøysund bru:

Slitasjen på Kjøkøysund bru er synlig. Ny bru kommer, men enn så lenge må vi sørge for å holde den gamle i forsvarlig stand.

– I den 10 uker lange anleggsperioden (med forbehold om gunstige værforhold) skal vi legge nytt, tynt slitelag i høyfast betong og reparere skader. Brua holdes åpen for trafikk opp til 32 tonns vekt, men kun med trafikk i ett felt. Tidligere har lastebiler over 32 tonn kjørt midt på brua for å fordele lasten gunstigere (symmetrisk) på bruas tverrsnitt, men dette vil ikke være mulig når vi må stenge ett og ett felt for å få utført arbeidet.

På dagtid vil det være manuell dirigering med følgebil. Dette tiltaket vil minimere ulempene med venting og kødannelse. Når det ikke er arbeid på brua, normalt på kvelds- og nattestid, vil trafikken bli regulert med trafikklys.

– Mange lurer på når ny bru kommer. Enn så lenge kan vi si at vi håper på byggestart tidligst i 2023, forutsatt at brua da er inne i handlingsprogrammet for fylkesveier og at finansieringen er avklart, sier Larsen.

Viken fylkeskommune takker for forståelsen for de eventuelle ulempene som måtte oppstå, og ønsker velkommen til trygg ferdsel på veiene. Kjør forsiktig!

Viken Fylkeskommune:

https://viken.no/aktuelt/na-skal-krakeroybrua-og-kjokoysundbrua-vedlikeholdes.103408.aspx

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.