Miljø og naturforvaltningPolitikk

Mudringsprosjektet i Borg havn avlyst for i år

Etter at regjeringen la fram sitt reviderte statsbudsjett på torsdag er det klart at det ikke blir noe av mudringen av farleden inn til Borg havn i år. Pengene går til Vestland og Nordland i stedet.

Uenighet fører til stans

Prosjektet med mudringen stanset opp da Hvaler kommune, i motsetning til Fredrikstad kommune, sa nei til sjødeponi på Møkkalasset og Svaleskjær. Kommunen fikk medhold hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Dermed er det oppstått usikkerhet om hele prosjektet og en endelig løsning, noe som gjør at oppstart av mudringen er utsatt – foreløpig på ubestemt tid.

– Det var akkurat dette vi advarte mot, sier Ordfører Siri Martinsen i Fredrikstad.
– Politisk uenighet fører lett til utsettelser, og pengene forsvinner til andre steder i landet.

Behov

Det er ingen tvil eller uenighet om behov for mudring av innseilingen. Farleden er nå så grunn at skip virvler opp store mengder mudder. Saken handler om hva man skal gjøre med det man tar opp – og hvordan man skal hente opp mudderet. Her er forurensningsfaren stor og erfaringene dårlige. Et flertall i kommunestyret i Hvaler kommune vil ikke ta sjansen på ett sjødeponi som i verste fall kan føre til enorme utslipp og store miljøskader. Mudderet inneholder store mengder kvikksølv og andre miljøgifter som bør lagres trygt på land, mener flertallet.

Du kan lese mer om saken i Fredrikstad Blad.