Avgifter & skatterPolitikk

La oss vise styrke!

Rådmann la nylig frem budsjettallene for 2021, med en øking av eiendomsskatten fra 2,9 til 3,9 promille. Partiene arbeider nå i ulike fora med budsjettet. La oss håpe at de snur på hver stein for å finne driftsposter der utgifter kan reduseres, og dermed tilpasse driften til det kommunen faktisk har råd til.

Flertallet av politikerne har vært fast bestemt på å opprettholde Hvaler som egen kommune. Vi opplever det utrolig at en liten kommune som Hvaler, en kommune som burde være oversiktlig å drive, stadig får økte kostnader og da samtidig må øke sine avgifter.

En økning av avgifter og eiendomsskatt rammer alle som både bor og har fritidseiendom i kommunen. Eierne av de over 4300 fritidseiendommene har ingen reell påvirkning, mens de som eier de litt over 2000 boligene i kommunen kan og bør bruke sin stemmerett. Arbeiderpartiet, som nå styrer øyriket, hadde i sine valgargumenter at eiendomsskatten ikke skulle øke. Nå blir det spennende å se hva som skjer frem til og når forslaget til budsjett skal behandles av formannskapet 3. desember og i kommunestyremøtet 17. desember.

Hvaler Hytteforening oppfordrer også sine medlemmer til å følge nøye med og gi uttrykk for sine meninger i denne viktige saken.

Oppdatering av saken følger!