Avgifter & skatter

Leserbrev fra varaordfører Hans H. Utgård til sak i FB 19.12. Er det løftebrudd å ta ansvar?

Fredrikstad Blad (FB) refererer fra kommunestyremøtet i Hvaler ved å sitere noen som verken var i møtet, er kommunestyrerepresentanter eller har stemmerett i Hvaler, nemlig hytteforeningen! Hvaler Hytteforening har utmerket seg over lang tid som en ganske rabiat motstander av eiendomsskatt og kaller det «løftebrudd», når vi vedtar å justere eiendomsskatten til det nivået den hadde ved innføringen i 2013. Det var, så vidt jeg husker, INGEN representanter som brukte ordet løftebrudd i debatten. Er det ikke politikerne på Hvaler som burde vært sitert fra et så viktig møte?

Alle vet at når man ikke justerer kronebeløp for lønns- og prisendringer over tid, svekkes realverdien av beløpet. Man får rett og slett mindre tjenester for hver krone, samtidig som betaleren får en tilsvarende lettelse.

Hvaler kommune burde siden 2013 ha sørget for å oppjustere realverdien av eiendomsskatten, men siden det var Høyre og Frp som satt med makta inntil i fjor, var det ikke aktuelt.

Da Ap, Sp, SV og MDG overtok, arvet vi en eiendomsskatt som ikke bare kronemessig hadde stått stille, men i realiteten hadde Hvaler kommune unnlatt å hente inn over 26 millioner til driftsbudsjettet samlet fra 2014 til i dag. Tida er nå overmoden for å rette opp dette misforholdet.

Vi vil derfor ta inn et beløp tilsvarende realverdien fra 2013 i 2021.

Høyresiden har nå i lange tider fått definere skattenivået i Norge. Alt dreier seg om SKATTELETTE, som i realiteten betyr at NOEN ANDRE skal betale. Så lenge «noen andre» ikke er deg selv, er det veldig populært, men når velferdsgodene ikke lenger er tilgjengelige eller du ikke har råd til å betale det det reelt koster i det private markedet, ser vi hva slikt fører til.

I det store utland kjemper vanlige folk en desperat kamp for å overleve i en brutal økonomisk verden, hvor penger betyr ALT for både helse og muligheter.

I Norge og Norden har vi bygget opp en såkalt velferdsstat som skal jevne ut forskjeller blant folk og sikre de svakeste. Høyresiden har jobbet systematisk over tid for å bygge opp markedsbaserte private tjenester parallelt. Over tid har dette ført til økte forskjeller mellom folk. Internasjonalt styrkes de meget rike, mens middelklassen svekkes. Stadig flere har veldig god råd og samtidig øker antall fattige i Norge.

Hva skal vi stille opp med mot en sånn utvikling? I hvert fall IKKE skattelette. Mer «rettferdig» skattelegging er løsningen, men det kan vi ikke fikse på kommunenivå. Det kan bare Stortinget og Regjeringa gjøre noe med. Med dagens regjering, kan vi glemme det, så derfor må hver kommune bruke de midlene de har til å drive sin egen lille «velferdsstat».

De rødgrønne på Hvaler gjør det ved å sikre at inntektene øker i takt med kostnadsutviklingen.

Vi tar ansvar i en situasjon hvor vi både må kutte kostnader og øke inntekter. Noe annet og mindre enn det ville vært et løftebrudd.

Hans H. Utgård

Varaordfører, S