KommunikasjonReguleringer/Infrastruktur

Kjøkøysund brua – er den virkelig trygg som det sies?

Fredrikstad Blad skriver nå om usikkerheten som har oppstått rundt Kjøkøysund bru og det nye dekke.

Erling Rebnord, leder i Kjøkøy velforening, forteller til FB at flere er engstelige etter at det nye dekket har gitt mer vibrasjon i brua. Ifølge bruforvalter Kine Thoresen skal rystelsene være «ufarlige, men kan oppleves som ubehagelige.»

Det ble lagt nytt dekke på brua i fjor, og etter det kan man oppleve betydelig mer risting, særlig i forbindelse med de tyngste kjøretøyene. Rebnord sier til FB at dette må bety at det må komme en ny gjennomgang av bærekonstruksjonen på brua.

– Hvis det tidligere var snakk om ti års levetid på brua, er nok det halvert nå, sier Rebord til avisa.

Bærekonstruksjonen på brua er blitt omtalt som «kritisk uten øyeblikkelig fare for kollaps». Det er Viken fylkeskommune som eier brua fram til 1. januar 2024, da Østfold fylke gjenoppstår. Finansieringen for en ny bru over Kjøkøysund er ikke på plass, og det er ikke satt av penger til bygging i perioden 2023-2026.

Vi må nok regne med en ny runde med bompenger, når den tid kommer. Hvaler Hytteforening sendte tidligere i år en bekymringsmelding om brua til Viken fylkeskommune med kopi til Samferdselsdepartementet. Svaret vi fikk er distribuerte i medlemsbladet.