Avgifter & skatter

Hvaler kommune har 2 års etterslep med klagebehandling på eiendomsskatt

FREDRIKSTAD BLAD 24.03.2015 av Tore Tindlund

Hvaler kommune mottok 700 klager på takstresultatet i 2013 da eiendomsskatten ble innført. Fristen for å sende klage ble satt til august 2013. Nå nærmer det seg toårsjubileum for 250 klagesaker som kommunen fortsatt ikke har greid å få behandlet ferdig.

Ordfører ville blitt sint
– Dette er ikke tilfredsstillende i det hele tatt. Verken administrasjonen eller politikerne er happy med situasjonen, sier ordfører Eivind Norman Borge. Han nøler ikke med å bekrefte at han selv ville blitt sint hvis han måtte vente to år på å få avgjort en klagesak.

Ordfører Eivind Norman Borge

Nylig er kommunestyret varslet om den store bunken av klagesaker fra 2013. 250 av 700 klagesaker fra 2013 er fortsatt ikke avgjort.

– Vi antar at klagesakene fra 2013 er ferdigbehandlet i løpet av 2015, skriver kommunejurist Einar Nilsen i en e-post til FB.

Dersom også høsten går med til å behandle klagesakene, vil det bety bortimot to og et halvt ås saksbehandlingstid for enkelte.

Norges Hytteforbund er sterkt kritisk. – Er noen misfornøyd med saksbehandlignstiden, går det an å klage til sivilombudsmannen. Det bør være en viss terksel for å klage, men går det årevis bør man absolutt klage, sier styremedlem i Norges Hytteforbund, Mathias B. Dannevig.

Ifølge Norges Hytteforbund er det ikke noe helt klart svar på hvor lenge eiere av hus og hytter på Hvaler må finne seg i å vente.

– Det må være noe som heter rimelig saksbehandlingstid. Flere år er åpenbart for mye, sier Dannevig. Han ville ha klaget til kommunen først.

– Hvis ikke det gir noe resultat, ville jeg ha vurdert sivilombudsmannen, sier Dannevig.

– Ikke i seg selv alvorlig
Rådmann Dag Willien Eriksen sier om etterslepet: – Det er veldig synd, men jeg synes ikke dette i seg selv er alvorlig. Det er viktig at vi får gjort en grundig jobb med klagesakene.

Han mener fremdriften nå henger på de politisk oppnevnte nemndene som behandler klagesakene, mens det sto på saksbehandlingskapasitet innledningsvis.

Rådmann Eriksen mener folk gjerne må klage til sivilombudsmannen.

– Men det er viktig å vite at kommunens avgjørelse får tilbakevirkende kraft selv om det har tatt lang tid å få svar. Så langt har alle som har klaget til oss, slått seg til ro med det, sier rådmann Eriksen.

Eiendomskatt
Hvaler kommune innførte to promille eiendomsskatt fra og med 2013 for å redde kommuneøkonomien. Inntekt på eiendomsskatten blir 36 mill. kroner i året for hus og hytter. Næring slipper eiendomsskatten.