FritidPolitikk

Hvaler Hytteforening støtter sin lokale redningsskøyte

Hvaler Hytteforening overrekker redningsskøyta Ragnar Staud Platou en gavesjekk på kr 75 000,- lørdag 28.8. kl 12:00 på Skjærhalden. Foreningen ønsker å støtte skøyta for den enorme innsatsen den gjør for både hytteeiere og fastboende på Hvaler.

Lørdag 28. august vil det være overrekkelse av kr 75 000,- til den nye redningsskøyta som nå er stasjonert på Skjærhalden.

Hvaler Hytteforening har også tidligere både i 2015 og i 2018 støttet redningsselskapet med økonomiske midler, den gang ved å støtte kampanjen ved å kjøpe nautiske mil. Foreningen oppfordret da andre hytteforeninger og vel langs norskekysten om å delta på den stafetten.
Kostnaden ved å drive skøyta koster ca. 500 kroner pr. nautisk mil. Det må også nevnes at mange av båtene i Redningsselskapet har et mannskap som arbeider på frivillig basis.

Representanter fra Hvaler Hytteforening vil overrekke sjekken til mannskapet på Ragnar Staud Platou, som da vil ligge til kai ved torvet.

Redningsskøyta på Skjærhalden har reddet mange menneskeliv siden 2003 da den først fikk sitt tilhold der. I tillegg har den berget et betydelig antall fartøy fra totalforlis. Siden Redningsselskapet ble etablert i 1891 har de reddet over rundt 8000 mennesker fra å omkomme på sjøen totalt i Norge.

Møt opp og vis din støtte til redningsskøyta og dets mannskap.