Kultur og historie

Hvaler Hytteforening, en mangeårig støttespiller slår til igjen, nå i Arekilen!

Siden etableringen av Brottet amfi i 2004, har Hvaler Kulturvernforening hatt mange støttespillere både i det private næringslivet, fra sparebankstiftelser, det offentlige, Lions og gjennom enkeltpersoners bidrag og innsats. En av de organisasjonene som har fulgt oss nær sagt fra dag en, er Hvaler Hytteforening. I den første tiden da motkreftene var flere, var hytteforeningen klar i sin støtte, ikke først og fremst gjennom økonomiske bidrag, men i form av klar positiv holdning til etableringen.

Siden den gang har hytteforeningen støttet oss både gjennom et større antall sitteunderlag til Brottet, men også ved øremerkede beløp til prosjekter som Amfigrotta, Brottet, Kystlekeplassen og i år til etableringen av tårnet i Arekilen. Med gårsdagens enstemmige beslutning i hytteforeningens styre, kan vi glede oss over kr 20.000,- som en svært viktig støtte til tårn og overbygg på Arkimedesskruen og med det til et viktig turmål for alle som ferdes på Hvaler.

Allerede i morgen (onsdag 25.11) skal arbeidsgruppa for prosjektet legge et løp for videre fremdrift på et prosjekt som vi håper å ha på plass før kommende hekketiden setter en foreløpig stopp for aktiviteten i dette verneområdet (15.04. – 15.07).

På det gamle fundamentet til vindmølla som drev skruen, skal det nye tårnet etableres.

Styret i Hvaler Kulturvernforening og arbeidsgruppa for prosjekt Arekilen sender en stor takk til våre venner og støttespillere i Hvaler Hytteforening.

Paul Henriksen

Denne artikkelen er hentet fra nettsidene til Hvaler kulturvernforening