Hvaler Hytteforening – 40 år i 2017!

Hvaler Hytteforening skal i år markere foreningens 40-års jubileum som interesseorganisasjon for alle eiere av fritidseiendommer på Hvaler.

Hytteforeningen har gjennom disse årene også vært en viktig samarbeidspartner for Hvaler kommune, et samarbeid som særlig har blitt utviklet de siste årene. At foreningen nettopp ble etablert midt på 70-tallet, nærmere bestemt i 1977 var ingen tilfeldighet.
Etter utløpet av 2. verdenskrig var det rundt 400 hytter på Hvaler så steg tallet til over 4000 til midten av 1970. Denne enorme veksten ga naturlig nok kommunen en rekke utfordringer som også måtte få politiske konsekvenser bl.a. ble det innført byggestopp i 1976.

Hvilke faktorer var det så som la grunnlaget for denne enorme utbyggingen i nedre del av Glomma? Det var nok tre endringer i lovverket som var hovedgrunnen til dette.
Lov om arbeidervern – mer ferie kom i 1937, Ferieloven ble vedtatt i 1947 med rett til tre uker ferie og Friluftsloven med almenhetens rett til fri ferdsel.

Den store utviklingen av antallet hytter på Hvaler har utvilsomt hatt stor betydning Hvaler-samfunnet etter krigen. Dette gjelder både økonomisk- og ikke minst næringsmessig.
Vi vil markere vår jubileum blant annet med at det i hvert nummer av medlemsbladet vil være en følgetong, som går på foreningens historie og utvikling. På bygdedagen lørdag 3. juni vil vi være tilstede og på årsmøte i juli vil det bli markert litt ekstra.