Reguleringer/Infrastruktur

Hva skjer med utvidelsen av Borg havn?

Det er å lese at det fra Kystverkets side ikke er ført opp noe midler til utvidelse av Borg havn. Planen var at arbeidet med å utvide havna og farleden skulle starte opp i 2022. Nå ser det helt mørkt ut. Selv om de økonomiske beregningene nå er nedjustert betraktelig går regnestykket fremdeles i minus. Dette medfører altså at borg havn ikke er satt opp for perioden 2022 til 2027, arbeidet kan da tidligst starte opp i 2028.

I 2016 fikk Borg havn fra Stortinget ca. 10 millioner kroner til vedlikeholdsmudring. Senere ble det bevilget ytterligere 15 mill til oppstart av arbeid med farleden, men disse midlene ble brukt på Ørakanalen.

Etter mange år med utredninger, analyser, diskusjoner og høringer ble utvidelsen og prosjektet godkjent av Miljødirektoratet i 2019.

Hva nå det endelig resultatet blir er ikke godt å vite, men sterke krefter arbeider nå for å legge frem nye prognoser og budsjetter.

(Les mer om saken i F-B, utgave 24.10.20)