Grunneier; «gjemte» seg bak Landbruksunntaket – men tapte!

En grunneier på Spjærøy har nå tapt i Fredrikstad tingrett  mot en fester,  som ønsket å kjøpe hyttetomta.  Festeren vant saken om å få innfri (kjøpt) tomten han har festet i mange år til tross for at bortfester brukte Landbruksunntaket, som begrunnelse for at fester ikke skulle få kjøpe tomta.

Tomtefesteloven gir fester rett til å kreve tomta innløst når det har gått over 30 år av festetiden. En grunneier som bruker sin eiendom i landsbruksøyemed og som kan dokumentere at han driver landbruk kan ved slike tilfeller bruke Landbruksuntaket for ikke å måtte innfri tomta.

Nå har Fredrikstad Tingrett sagt at i dette tilfelle kan ikke grunneieren bruke Landbruksuntaket, som noe begrunnelse . Dette vedtaket er en stor seier for mange hytteeiere på Hvaler. Hytteforeningen vil føle denne saken videre. Det skal sies at grunnlaget for innfrielse ble 25 ganger årlig festeavgift i denne saken for et dekar.  I tillegg er grunneieren dømt til å betale hytteeierens advokatutgifter med  kr 165 000,- og til å dekke skjønnsmennenes godt gjørelse på nesten kr 50 000,- til sammen.

Du kan også lese mer om saken i Fredrikstad Blad.