Mandatet for denne gruppen er følgende:
«Hvaler kommune må tilfredsstille endrede krav til kildesortering og innsamling av husholdningsavfall, og ønsker å involvere kommunens beboere – både fastboende og eiere av fritidsboliger – til å delta i utformingen av fremtidens renovasjonssystem.
Kommunen vår er spesiell på mange måter – vi har flere fritidsboliger enn faste boliger, vi har mange veiløse samfunn, vi har svært mye spredt bebyggelse – og vi må transportere alt avfallet vårt ut av kommunen for sluttbehandling.
Vi inviterer de med særlig interesse for dette feltet til å delta i en brukermedvirkningsgruppe. Gruppen skal ha som målsetning å utarbeide et innspill til teknisk etat / kommuneadministrasjonen. Disse vil bruke dette dokumentet i sin saksforberedelse for kommunestyret.»
Gruppen startet sitt arbeid 10. januar 2019 og vil ha nye samlinger i februar, mars og april.
Foranledningen til at vi har blir rådspurt, er det store problemet renovasjonsetaten Hvaler kommune har med feilsortering av husholdningsavfall.
Gruppa består av fastboende, hytteeiere og ansatte i kommunen.
Vi er 2 stykker fra styret i Hvaler Hytteforening som er med i denne gruppa, og vi ønsker tilbakemelding fra dere hytteeiere på problemstillinger dere måtte ha relatert til innsamling og sortering av husholdningsavfall samt erfaringer fra Sandbakken miljøstasjon.
Husholdningsavfallet skal i fremtiden sorteres i følgende fraksjoner:
Restavfall – som også omfatter matavfall og plast
Papir/kartong
Glass/metall
Kom med tilbakemeldinger og innspill her eller på PM om innsamlingssystemer, returpunkter, eventuelle henteordninger, geografiske avstander, veiløse steder, værproblemer knyttet til henteordninger, forskjellige transportløsninger osv.
Disse innspillene kan vi ta med oss tilbake til neste møte i gruppa.