Reguleringer/Infrastruktur

El-fergen skaper problemer

Etter hvert som det nærmer seg oppstart for «M/S Torine» blir nå velkjente problemer stadig mer presserende.

Både ladetårnet og transformatorstasjonen til den nye fergen, som etter planen skal settes i drift fra og med 1. januar 2024, skaper hodebry for Hvalers politikere. Transformatorstasjonen (i sjøbu-stil) skal bygges på baksiden av Kollen på Skjærhalden, men der foreligger det allerede flere protester.

Kabler fra trafo’en fram til ladetårnet, for ikke å glemme selve ladetårnet, skal også bygges, og det arbeidet kan ikke igangsettes før tillatelser er på plass.

Det haster!

Nå er det tre måneder igjen til oppstart. Men det har lenge vært kjent at det skulle komme elektrisk ferge. Allerede i september 2021 skrev Fredrikstad Blad at de lå i kortene at det ville bli elektrisk ferge. Så kan man spørre seg hvorfor det ikke har skjedd noe før nå.

Støy rundt restaurantene

Torill Sørensen, som eier og driver Førstereis, har reagert.

– Da vi fikk vite om ladetårnet, leverte vi innsigelse hvor vi uttrykte ønske om mer utredning av saken, sier hun til Fredrikstad Blad.

– Ikke minst ønsket vi oss en støyrapport, som forteller hvor mye lyd vi kunne regne med at det ble. Vi ønsket også å få vite litt om vekt, nøyaktig plassering og høyde på ladetårnet.

Hun reagerte kraftig på at hennes kommentarer til nabovarselet ikke ble lagt frem da saken ble behandlet.

Vil ikke ta hensyn

Rådmann Rune Antonsen viser til at restauranter og uteserveringer ikke inngår i de formål som støyretningslinjene skal beskytte. Restaurant og uteservering er snarere støygenererende i seg selv, mener han.

Statsforvalteren er koblet på saken. En av naboene har krevd øyeblikkelig stopp i prosessen med ladetårnet, og det er fremmet krav om såkalt utsatt iverksetting. Det kan bety at hvis det blir en rettssak kan det ikke bygges noe tårn før saken er endelig avgjort. Det kan fort ta et par år.

Abonner og les mer om denne saken i Fredrikstad Blad