Avgifter & skatterPolitikk

Eiendomsskatten på Hvaler

Eiendomsskatten på Hvaler har nå over lang tid vært et tema i flere media og ikke er dette rart. Til stadighet dukker det opp eksempler på eiendommer hvor takstgrunnlaget etter sunn fornuft må være feil!

Vi ser tilsynelatende sammenlignbare eiendommer, som har kommet helt ulikt ut. Det hjelper heller ikke noe når det fremvises at det er eiendommer tilhørende den øvre elite i samfunnet, som kommer best ut.
Etter et avklarende møte med administrasjonen i Hvaler kommune hvor vi ble informert om takstmennenes mangeårige erfaring og kompetanse om kalibreringen for å sikre likhet, dukker det stadig opp eksempler på ulik skjevheter i takseringen.

Av de tilbakemeldinger Hvaler hytteforening har fått fra sine medlemmer har de fleste akseptert innføring av eiendomsskatt, men derfra å konkludere med at hyttefolket aksepterer og ikke minst «tåler» eiendomsskatten er noe annet. Eiendomsskatt er en beskatning uten fordeling eller differensiering ut fra inntekt. Den rammer mange e eldre hvor pensjonen ikke står helt i forhold til hyttas standard. På 60 og 70-tallet kunne folk med en vanlig inntekt kjøpe seg, eller bygge hytte på Hvaler. Dersom de den gang var tidlig ute og fikk kjøpt en tomt med god beliggenhet får de seg en skikkelig smell nå. Eiendomsskatten er den eneste skatten kommunene rår over og når staten kutter i overføringer til kommunene, og samtidig sier at kommunen frivillig kan innføre eiendomsskatt har kommunene ofte ikke noe valg. Konsekvensen er derfor at det er de lokale politikere som får pepper, mens det i realiteten må gjøres en endring på nasjonalt plan.

Men nå er det engang slik at det er de lokale politiske partier som råder på Hvaler og Hvaler hytteforening kan ikke la være å undre seg over den tilsynelatende manglende innflytelse hyttefolket har på de politiske myndigheter. Dette til tross for at både den politiske ledelse og næringslivet på øyriket har slått fast at det er hyttefolket, som i svært stor grad bidrar til kommunens inntekter, og at de ikke hadde klart seg uten!

Vi kan heller ikke annet enn å bli frustrert over da vi nå kan lese at årets store nye inntektspost har gått til dekning av den normale driften i kommunen uten at den politiske ledelse eller opinion har «rørt på et øyelokk»!

Hvaler hytteforening henstiller til kommunens ledelse å holde eiendomsskatt-satsen på samme nivå i årene fremover og legge opp en strategi hvor også hyttefolket på Hvaler er inkludert!
Et brennbart tema i den strategien bør være utbygging av gang- og sykkelveier på Hvaler.

Mona Flemmen
Leder Hvaler hytteforening