EIENDOMSSKATTEN PÅ HVALER

Kommunestyret på Hvaler vedtok å innføre eiendomsskatt på 2 promille fra 2013 for å opprettholde og styrke kommunens tjenester. Eiendomsskatten ble skrevet ut for alle faste eiendommer (både hytter og fastboende) i kommunen unntatt næringseiendom.

12 takstmenn var i aksjon og resultatet etter denne takseringen vet vi alle. Takseringen som ble utført førte til 711 klager og klagebehandlingen foregår for fullt i kommunen i skrivende stund. På hjemmesiden til kommunen kan vi lese at klagene vil være ferdig behandlet innen utgangen av februar 2014.

En god del av klagene er ferdig behandlet i klagesaksnemnda og klagerne har fått sine resultater. Vi i Hvaler Hytteforening har fått noen tilbakemeldinger som blant annet går på at klagerne synes tilbakemeldingen med vedtak fra kommunen virker som et standard svar, klagenemnda  har ikke kommentert eller gitt noen form for tilbakemelding på de punktene som klagerne har tatt utgangspunkt i.

I Fredrikstad blad den 12. februar hevdes det at rådmannen vil ha en snuoperasjon etter klagestormen på skattetakstene i Vikerhavn. Både fastboende og hyttefolk har reagert voldsomt på skattetakstene her og nå innrømmer også takstmannen i følge Fredrikstad blad, at han har tatt for hardt i. I veldig mange verserende klagesaker anbefaler takstmannen kommunen å sette ned verdiene i dette området. Kommunalsjef Einar G. Nilsen sier til Fredrikstad blad at kommunen fremmer takstmannens foreslåtte endring ukritisk for nemnda.

Nemnda fulgte opp dette i sitt møte 18. februar med millionavslag på mange av takstene i Vikerhavn. Men, vel og merke bare i de takstene som var til behandling som klagesaker. Leder av skattetakstnemnda, Knut Ramberg, sier at de som ikke klaget nå, har en ny mulighet til å klage på eiendomsskatten for 2014.

15. mars kan vi igjen lese i Fredrikstad blad at på sitt møte i skattetakstnemnda 25. februar var det 123 saker til behandling og i 90 % av klagesakene ble det gitt takstreduksjoner som varierer mellom 100.000 kroner og over 2 millioner kroner.

”Jeg synes tallene viser at det er et rettferdighetsprinsipp som råder og er det gjort feil, blir takstene rettet”, sier ordfører Eivind N. Borge. På spørsmål fra Fredrikstad blad om takstarbeidet har vært bra nok svarer han følgende: ”I etterkant ser vi at det har vært svært knapp tid. Det finner vi igjen i klagesakene og i resultatet av klagesaksbehandlingen. Men vi ser at berettigede klager blir tatt hensyn til”.

Styret i Hvaler Hytteforening ønsker å være best mulig orientert om klageresultatene , og vi ber derfor dere medlemmer om å gi oss en tilbakemelding om deres resultat.

Send derfor gjerne din tilbakemelding på mail til; post@hvalerhytteforening.no

I disse dager blir eiendomsskatten for 2014 lagt ut. Det betyr nye muligheter til å klage.

Har du annet du ønsker å formidle til oss kom med det. Følg også med på vår hjemmeside www. hvalerhytteforening.no eller vår Facebook side.

One thought on “EIENDOMSSKATTEN PÅ HVALER