Avgifter & skatter

Til:

Gruppelederne- og politikere Hvaler kommune

EIENDOMSSKATT  –  igjen

Som representanter for hyttefolket på Hvaler følger vi etter beste evne med på det som skjer både på det politiske plan og ellers i Hvalersamfunnet.  Ett av de temaene som stadig dukker opp både i media og i henvendelser fra våre medlemmer, er eiendomsskatt.  Den oppleves i utgangspunktet som høy av svært mange, og med rådmannens utspill om nær dobling i løpet av kort tid friskt i minnet er dette noe som bekymrer Hvaler Hytteforening.

Det er dyrt å ha hytte på Hvaler.  I tillegg til høye kommunale avgifter er det mange som har ekstra utgifter til parkering, båtplass og ferge fordi hytta ligger slik til at man ikke kan kjøre frem.  En dobling av eiendomsskatten vil bety at en god del hytteeiere vil måtte vurdere om de har råd til å fortsette å ha hytte her.

En annen ting som bekymrer oss, er at det stadig dukker opp nye behov for investeringer og økte kostnader i Hvaler kommune.  Fra tidligere kjenner vi til behovet for investeringer i skole og sykehjem.  Også prosjektet med gang- sykkelvei kombinert med ny krafttilførsel er kjent.  Et prosjekt som Hvaler Hytteforening har kjempet for og selvfølgelig støtter.  Imidlertid har det nå i den senere tid også dukket opp flere nye prosjekter.  Utredning i forbindelse med utvikling av Skjærhalden, utbygging av Sandbakken gjenvinning og utvidelse av rådhuset samt styrking av bemanningen i kommunen er noen av prosjektene.

Alt dette koster penger og hvis man ikke viser måtehold, prioriterer og tar prosjektene over tid vil det kreve ytterligere inntekter på toppen av de 35 millionene eiendomsskatten allerede innbringer Hvaler kommune pr år.  Hvaler Hytteforening frykter at dette vil bety høyere eiendomsskatt som vi mener rammer oss hytteeiere både ekstra hardt og urettferdig.

Vi ber dere derfor ta dette med i betraktningen i behandlingen både av neste års budsjett og langtidsbudsjettet.

Med hilsen

Styret i Hvaler Hytteforening

Mona Flemmen

leder