NæringslivPolitikk

Kartlegging av Hyttefolkets bidrag til Hvalersamfunnet

Hvaler 14. mars 2013 – Kartleggingen fastslår at hyttefolket på Hvaler helt klart bidrar til fellesskapet på Hvaler, både ved å skape grunnlag for og opprettholde det lokale næringslivet og lokalsamfunnet som sådan.

Næringslivaktører stipulerer at 50-90 % av omsetningen kan tillegges hyttefolket og ringvirkninger av hyttelivet i kommunen. Dette skaper arbeidsplasser hos lokale tilbydere både innen varehandel, bygg og anlegg og kultur/turistnæring. Hvaler kommune behandler hvert år et meget høyt antall byggesaker i forhold til kommunens faktiske størrelse og innbyggertall, noe som igjen bidrar til arbeidsplasser i offentlig sektor.

Både kommune og næringsliv fremhever klart og tydelig at hyttefolket har en sentral rolle for å utviklet Hvaler som et bærekraftig bo, fritids- og rekreasjonssted i fremtiden!

Undersøkelsen ble gjennomført for Hvaler hytteforening av Østfoldforskning og Miljøkom AS i perioden 15.8. til 31.12.2012.

Målet med undersøkelsen som ble sendt til hytteeiere, ordfører, rådmann, offentlig ansatte i teknisk etat og næringslivseiere, vår å frembringe et faktagrunnlag om hyttefolkets bidrag til verdiskapning på Hvaler sette både fra næringsliv- og hyttefolkets side.

Resultatet av undersøkelsen viser helt klart at hyttefolket bidrar sterkt på alle sider av fellesskapet noe som bør fremdrive et ytterligere og forsterket samarbeid mellom næringsliv, kommune og hytteforeningen. Ikke minst når vi vet at det er 1,04 fritidsbygninger per innbygger på Hvaler.

Rapporten vil bli offentliggjort og presentert av Hvaler hytteforening på møte i Kommunestyre på Hvaler, torsdag 14. mars kl 1700 i Hvaler rådhus.

Pressekontakt:

Gunnar Dahl-Johansen
Leder Hvaler Hytteforening
Tlf. 95848545

Les hele rapporten her……

One thought on “Kartlegging av Hyttefolkets bidrag til Hvalersamfunnet

1. Dette innebærer at hyttefolket har en betydelig forbrukermakt dersom vi samordner innkjøp. Noe politikerene i Hvaler kommune bør tenke over hvis de bestemmer seg for urimelig skattlegging av hytteeiere…